Ontstressen en weer doorgaan

21 juli 2017 - Addo Elephant Park, Zuid-Afrika

Het dagje rust heeft ons allemaal erg goed gedaan. De kinderen hebben zich twee avonden uitstekend vermaakt met wat Zuid-Afrikaanse jeugd en overdag zijn we naar het strand geweest. Prachtig strandje en spectaculaire golven. Heerlijk om even in te duiken en te spelen, maar wel erg oppassen geblazen door de enorme kracht van de zee. Ook het feit dat er haaien voorkomen, maakt het een tikkeltje spannend. Gelukkig zaten er wel drie strandwachters die de boel goed in de gaten hielden. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij een restaurant vlakbij de camping. Kortom, een fijne rustdag en weer klaar voor de komende dagen.

Foto strand

Haaien bord

Woensdag hadden we een niet al te lange rit van 2,5 uur naar een ander kustplaatsje. Niet heel veel te beleven, maar ook even op het strand geweest en ’s avonds voor het eerst de braai aangestoken en ook nog een gezellig kampvuurtje gemaakt. De camping was van een Nederlander, aardige en behulpzame man. Donderdag stond de langste rit van de vakantie op het programma.

Toen we de rondreis aan het plannen waren, hadden we al gezien dat deze rit erin moest. Op dit stuk waren niet echt goede campings en veel mensen nemen hier een binnenlandse vlucht. Maar dat vonden we teveel gedoe, want dan moet je alles inpakken, de camper inleveren, vliegen, weer een nieuwe camper ophalen en weer uitpakken. Al met al ook zeker een dag werk, dus we hadden besloten het te rijden. Dat viel niet mee, want we zijn uiteindelijk zo’n 10 uur onderweg geweest {incl. paar kleine stops}. De kinderen lezen allemaal veel onderweg en horen we nauwelijks mopperen. Voor Merel is het het vervelendst, want hoewel het goed gaat met de wagenziekte, blijft ze toch wel een beetje misselijk heel de weg.

De weg die we moesten rijden heet de A2 en bestaat grotendeels uit een mooi aangelegde snelweg met soms één baan en sommige stukken twee banen en een ruime vluchtstrook. Maar zo’n snelweg kan ineens in een stadje uitkomen waar het een complete chaos is en iedereen op straat loopt, leeft, eet en verkoopt. Echt een gekkenhuis van jewelste en met moeite loodsen we de camper door de drukke straten. Het bizarre is dat zodra je het stadje weer uit rijdt, de rust weer volledig wederkeert en de snelweg weer ruim baan geeft. ’s Avonds nog even snel ergens iets gegeten, een camping gezocht (waar we trouwens de enige gasten waren, maar wel met een prachtig uitzicht op de zee) en toen lekker vroeg gaan slapen.

Uitzicht op zee

Vandaag reden we naar Addo Elephant wildpark. De naam doet vermoeden dat er alleen olifanten zijn, maar we hebben al gelezen dat de big five ook in dit park leeft, dus we hopen natuurlijk dat we nog leeuwen en bizons kunnen spotten, dan hebben we in ieder geval de vijf gezien. Maar zoals ik al eerder schreef, is het geweldig om alle diersoorten te zien. We waren er “al” om 13 uur en hebben heerlijk even gerelaxed vanmiddag. Hele mooie camping midden in het park en met een gaaf uitkijk punt. Je kijkt dan op een klein meertje en daar stonden twee olifanten lekker te drinken en te genieten. We zaten er super dichtbij. Het blijft zo mooi om te zien allemaal!

Olifant dichtbij

Morgenochtend gaan we weer een gamedrive doen, maar dit keer hebben we gekozen voor de 9 uur variant in plaats van half zes … Eigenlijk de laatste kans om nog bizons en leeuwen te gaan zien, maar we hebben al begrepen dat die beide moeilijk te vinden zijn. Misschien hebben we geluk, dat horen jullie in de volgende blog :-)

Groetjes uit Addo Elephant Park van ons zessen.

1. Pa en Ma ..:
    21 juli 2017
    Wat weer een mooi verhaal .en volgens de informatie is dit park wel heel byzonder ..dus weer volop genieten ...
  2. Peet:
    21 juli 2017
    Op naar die leeuwen; ga er volop van genieten in dat mooie land!
  3. Daphne Deen:
    22 juli 2017
    Weer een prachtig verhaal vol mooie belevenissen
    Veel plezier en dat jullie leeuwen en Bisons tegenkomen
    Xxx
  4. Deborah& hidde:
    23 juli 2017
    Gaaf zeg!!
    Geniet ervan!
    En hopelijk zien jullie nog wat leeuwen.

Xx