Kennismaking met Zuid-Afrika

12 juli 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Het is vandaag woensdag en ik blog nu pas, omdat het heel wat voeten in Afrikaanse aarde heeft gehad om alles in te richten en te wennen. Ik heb bijvoorbeeld pas net een goede stekker gevonden om de laptop op te kunnen laden.

De vluchten zijn prima gegaan, alleen waren ze wel erg vermoeiend. We vlogen via Cairo om vanaf daar met een nachtvlucht naar Johannesburg te gaan. Gelukkig zat het vliegtuig niet helemaal vol en hadden we een paar extra stoelen, dat maakte het iets comfortabeler, maar alsnog heeft niemand echt geslapen en waren we behoorlijk kapot bij aankomst.
Toen kregen we meteen een cultuurshock te verwerken. Het hotel lag namelijk niet in de beste buurt van Johannesburg en we voelden ons echt even verloren. Alhoewel we in de planning hadden om de hele dag te gaan sightsee-en, hebben we besloten om toch eerst maar even twee uurtjes naar bed te gaan om weer een beetje bij te komen.

Vervolgens zijn we rond de middag naar de hop-on hop-off bus gelopen die gelukkig heel dicht bij het hotel lag, maar toch werden we al behoorlijk lastig gevallen. Even wennen, zeker als je vermoeid bent!

De hop-on hop-off was prima en zeker de Soweto was erg leuk (vooral door de superleuke gids) en interessant. Soweto staat voor South Western Township en is eigenlijk een verzameling van allemaal sloppenwijken. Verder is Johannesburg niet echt een leuke stad voor toeristen (en voor locals ook niet naar we van diverse mensen begrepen). Niet veel bijzonders te zien en hier en daar een nare sfeer.

’s Avonds hebben we in het hotel gegeten en zijn uiteraard vroeg gaan slapen; we hadden tenslotte wat in te halen.

De volgende ochtend zou een taxi ons om 9 uur komen halen bij het hotel, maar dat was blijkbaar 9 uur in Afrikaanse begrippen … Om 10 uur was er nog geen taxi (tot grote onvrede bij de kids want nu waren ze voor niets zo vroeg opgestaan). Uiteindelijk hebben we zelf via het hotel maar een taxi geregeld, want we wilden zo vroeg mogelijk op pad omdat we een behoorlijk grote rit op de planning hadden staan.

Bij het verhuurbedrijf stond er een splinternieuwe camper voor ons klaar; dat was uiteraard super! Wel een heel stuk kleiner dan onze camper in Amerika, dus het is wel behoorlijk improviseren om alles te organiseren.

Onze  camper

De eerste rit was zo’n 350 kilometer en meteen de vuurdoop voor Sandor om links te rijden. Daar zagen we een beetje tegenop, maar eigenlijk ging dat heel erg goed en heeft het tot nu toe voor geen enkel probleem gezorgd. Wel vertrokken we later dan we wilden, ook omdat we nog boodschappen moesten doen (prachtige grote supermarkt met alles te verkrijgen trouwens) en kwamen we pas rond 18 uur in het donker op de camping in het plaatsje Sabie aan. Niet echt een bijzondere plaats, maar meer bedoeld om als beginpunt van de panorama route te dienen.

Vanmorgen weer even improviseren en organiseren voordat we allemaal gedoucht, aangekleed en ontbeten hadden. We zullen er nog wel handig in worden, maar vanmorgen nog even niet. Uiteindelijk gingen we rond half elf rijden. We hadden vandaag een veel kortere rit op het programma, maar wel eentje met heel veel uitkijkpunten, watervallen, canyons, etc. onderweg. Veel stops dus en genoten van een prachtige natuur, leuke wandelingen en zelfs nog even pootje baden in de canyon.

Canyon

We zitten nu op een schitterende camping met fantastisch mooie uitzichten. Iedereen is even aan het chillen en zo meteen gaan we lekker uit eten (koken in de camper is nog een te grote uitdaging).

Uitzicht vanaf de camping

Morgen staat een rit naar Kruger op het programma … daar kijken we uiteraard heel erg naar uit en we hopen de Big Five de komende drie dagen te gaan spotten.

We laten snel weten of dit gelukt is!!

Liefs van ons zessen

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Peet:
    12 juli 2017
    De 3 rondavels, prachtig he?
    En dan morgen op naar jullie 1e safari ; NJOY
  2. Pa en Ma ..:
    12 juli 2017
    Geweldig zien al uit naar de volgende blog.

Veel plezier, maar voorzichtig.
  3. Daphne Deen:
    Prachtig hoor
    Kijken uit naar de volgende blog
    Veel plezier
  4. Deborah& hidde:
    Wauw super zeg!
    Kijken uit naar de volgende blog!
    Heel veel plezier met ze allen X
  5. Gerard en Lenie:
    12 juli 2017
    Heel fijn om wat van jullie te horen en het was een leuk verslag en wij wensen jullie een fijne reis verder.xxxxxx
  6. Gerda:
    13 juli 2017
    Fijn om van jullie te horen.
    Foto's zijn prachtig. Weer een hoop nieuwe herinneringen en ervaringen. Geniet van alles en van elkaar.
    Veel liefs xxxxxx
  7. Karin:
    13 juli 2017
    Wat ontzettend leuk om te lezen. Heel veel plezier op safari! Xx
  8. Jolanda:
    13 juli 2017
    De skottelbraai is super Zuid Afrikaans, dus probleem van koken in de camper opgelost. Ik denk dat sommige dieren uit de Big Five dan ook ineens veel dichterbij zijn.....
  9. Anneke:
    13 juli 2017
    Wat een supermooie foto's!!! Qua ruimte is het wel even lastig misschien, maar als je er genoeg uitkunt, moet dat wel goedkomen.
    Heel veel plezier. XXX
  10. John en Anke:
    15 juli 2017
    Ik kan nu niet achter blijven natuurlijk
    Ik hoop dat iedereen zn plekje heeft gevonden in de camper en dat jullie nog minder vangen dan ik!
  11. Pa en Ma ..:
    18 juli 2017
    Alle dieren hebben Jullie al gezien nu nog de walvissen en misschien nog zwemmen met de dolfijnen als het meezit.
    Nog veel plezier, rij veilig en let op elkaar.XXX