If you’re going to San Francisco …

28 juli 2015 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Ik typ de blogs altijd in delen en probeer elke dag bij te houden, anders weet ik niet meer precies wat we op welke dag gedaan hebben. Nu ik dit stukje typ, zijn we onderweg van Yosemite naar San Francisco. Eergisteren (zaterdag) zijn we ’s middags doorgereden naar Glacier Point, een uitkijkpunt over Yosemite. Yosemite 012Het uitzicht was prachtig, maar de weg ernaartoe was vreselijk! Eén en al haarspeldbocht, hetgeen ons door Merel niet in dank werd afgenomen … nou ja, de camper had toch een sopje nodig hier en daar, dus dat kwam goed uit. Ook de afstand was door al die bochten veel langer dan we gedacht hadden. Vanaf de camping hebben we er nog 1,5 uur heen en 1,5 uur terug over gedaan. Mag dan wel een heeeel mooi uitkijkpunt zijn ;). Onderweg terug heeft het in de camper een keer goed geknetterd … ja met vier pubers die bij tijd en wijle niets leuk vinden, nergens van genieten, overal commentaar op hebben, chagrijnig zijn, etc. knettert het af en toe ook. Om de sfeer weer gezellig te krijgen, zijn we terug op de camping uit eten gegaan. We hebben echt heerlijk gegeten en eigenlijk sinds we in Amerika zijn nog niet zó goed gegeten. Meestal zijn het toch een soort veredelde hamburger tenten, maar hier hebben we echt goede pasta gegeten en niet eens zo duur.  En dit keer stond er niet eens de verplichte tip op de rekening. Toch een stuk prettiger als je zelf tip kunt geven in plaats van verplicht (soms wel 20%) op de rekening te zetten.

In de nabije omgeving woedde helaas een bosbrand en tijdens de wandeling van het restaurant terug naar de camping konden we dit goed zien. Yosemite 015Zo vreselijk om te zien (en te ruiken) dat er een groot stuk bos af brandt. Wel hebben we bij Sequoia in het museum gezien dat het soms ook nuttig kan zijn dat er stukken af branden, zodat dode bomen en takken “opgeruimd” worden en hierdoor weer ruimte is voor de bestaande bomen (die het wonder boven wonder vaak wel overleven) om door te groeien. Dat dus maar beetje in ons achterhoofd houden terwijl je de vlammen en rook boven de bergen in de buurt ziet komen.

Zondag waren we rond 14 uur in San Francisco. Ik had in de voorbereiding al 3-daagse tickets gekocht voor de hop-on hop-off bus en Alcatraz. Deze moesten we midden in SF centrum ophalen. Dat was een heel avontuur met zo’n grote camper midden in de drukke stad op zondagmiddag … we waren blij dat we ze uiteindelijk hadden en zijn daarna doorgereden naar de camping om de camper maar alvast op z’n plaats te hebben. De campings in SF liggen allemaal een stuk buiten de stad (logisch ook), dus we moesten met openbaar vervoer terug. Wat is dat in Nederland dan goed geregeld zeg! Het ritje (enkeltje) naar de stad kostte ons namelijk 25 euro met z’n zessen!! Maar ja, niet te lang bij stilstaan en genieten. We hadden niet echt een idee waar we uit moesten stappen, maar ik herkende gelukkig nog een en ander van mijn vorige bezoek, dus op de gok maar ergens eruit. Toen we (ondertussen al tegen 17 uur) weer aankwamen bij de hop-on hop-off bussen, bleken deze maar tot 17 uur te rijden. Balen dus! Dan maar beetje rondlopen en rondkijken bij onder andere Pier 39; de zeeleeuwen.  San Francisco 037Grappig om te zien, maar de kids waren ondertussen hongerig, dus eerst op zoek naar iets te eten. Dat valt niet mee tussen alle vis restaurants in die omgeving. Maar uiteindelijk ook dat gelukt en toen op zoek naar onze bus terug naar de camping. We zagen een hele aardige buschauffeur en deze moest zelf ook behoorlijk zijn naslagwerk erop naslaan, maar uiteindelijk zei hij dat we met hem mee konden rijden naar het centrum en dan moesten we nog stukje lopen en dan zouden we onze bus terug kunnen nemen. Ondertussen was het al 19:30, bijna donker en fris. Wij waren met zonnetje vertrokken en liepen nog in korte broek en hemdjes. Toen we in het super drukke stadscentrum aankwamen, konden we nergens onze bus vinden. Her en der gevraagd, maar niemand had ooit van bus 70 gehoord. Ondertussen kregen we het echt koud en sloeg de paniek bij mij lichtelijk toe. Gelukkig zag ik toen een rij taxi’s staan en heb ik een hele lieve taxi chauffeur gevonden die ons allemaal in één taxi (dus met 5 personen op de achterbank) mee wilde nemen en ons bij de camping heeft gebracht. We waren dus uiteindelijk om 21 uur weer terug op de camping en hebben allemaal heerlijk warm gedoucht, nog wat gedronken en ons bedje in! De taxi kostte uiteindelijk 60 euro (viel ons nog mee in vergelijk met de busprijzen), dus al met al 85 euro kwijt voor een ritje heen en weer van de camping naar SF. En dan moesten we vandaag nog een keer heen en weer, want vandaag gaan we naar Alcatraz en hopelijk nog wat gebruik maken van onze veeeeeel te dure hop-on hop-off tickets. Tsja, soms zit het mee en soms …

Vandaag dus nieuwe ronde, nieuwe kansen! Vanmorgen al vroeg opgestaan, want we moesten de Alcatraz kaartjes tussen 9 en 10 uur in SF ophalen. Alcatraz is zo populair dat je een bezoek al drie maanden van te voren moet reserveren (had ik gelukkig gedaan), maar als je je kaartjes dan niet op tijd ophaalt op de dag zelf, dan gaan ze naar iemand anders. Maar we stonden half negen bij de bushalte en al snel kwam de juiste bus en waren we half tien bij het kantoortje. Alles liep gesmeerd dus. Onze Alcatraz kaartjes waren voor 15:20 (de tijd hoor je pas als je de kaartjes ’s morgens ophaalt), dus mooi tijd genoeg voor een hop-on hop-off ritje. We hebben heerlijk boven in de open bus gezeten en genoten van al het moois en de leuke verhalen van de gidsen. San Francisco 133Het was vandaag geweldig city-trip weer. Zonnig, maar niet te warm, alleen beetje veel wind (niet altijd prettig in de open bus). We hebben onderweg een broodje gegeten in de Italiaanse wijk bij een klein soort supermarktje waar de eigenaar zelf de broodjes naar wens maakte … dat pakte super goed uit, echt heerlijk gegeten!! Daarna richting de ferry om naar Alcatraz te gaan. Behoorlijk indrukwekkend om te zien zeg. San Francisco 175We hadden (gelukkig voor de kinderen) een Nederlandse audio tour en echt een hele goede rondleiding en prachtig uitzicht op SF! Alle kinderen vonden het geweldig en waren onder de indruk van wat ze gezien en gehoord hebben.

Daarna waren we versleten en wilden we terug naar de camping … dan zou je denken dat je gewoon ongeveer aan de andere kant van de weg van waar je uit de bus gestapt bent, een bushalte terug zou vinden … NOT! Weer het drama van de juiste bus zoeken en waar dan de halte is waar deze bus stopt. We hebben een aantal van de juiste bussen voorbij zien zoeven en wij zwaaien, maar ze stoppen gewoon niet. We waren bijna weer aan de taxi optie begonnen, maar zijn eerst maar gaan lopen in de richting waar we “onze” bussen heen zagen rijden en uiteindelijk hebben we een halte gevonden, yeah! Met de bus terug naar de camping dus, het is gelukt! Nu zitten Sandor en ik aan een glaasje wijn en we hebben ook nog drie heerlijk Franse kaasjes gescoord in een supermarkt vlakbij de camping. San Francisco 196 Kaas en wijn als avondeten dus en voor de kids een broodje hotdog.

Het San Francisco avontuur is nu voorbij en komende week zakken we langs de kust langzaam af naar Los Angeles. Nu echt iets rustiger aan en hier en daar een dagje strand … daar kijken we allemaal eigenlijk best wel naar uit ;).

Groetjes en liefs van ons allemaal hier in San Francisco!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mark:
    Hallo zus,
    Ik lees al je reisverslagen en geniet ervan.Natuurlijk ook omdat wij echte Amerikaverslaafden zijn en wij ook op een aantal plekken geweest zijn waar jullie nu zijn geweest. Maar bij de Vopak is het ook errug leuk... Hoe moet dat nou volgende week als je weer thuis bent? Heb ik geen reisverslagen meer te lezen.Moet ik maar weer wat anders verzinnen....

xxxx
  2. Pa en Ma ..:
    28 juli 2015
    Hoi allemaal .dit was een heel enerverend reisverslag .prachtig om te lezen ,zeg tegen de kids dat er in de vacantie niet geknetterd wordt "Dat doen we thuis maar weer !!Grapje van Oma,doei doei .
  3. Gerard en Lenie:
    28 juli 2015
    Wat een schitterend reis verslag weer,we genieten er van.Eem hele fijne tijd nog,en hier is alles prima.Xxxxxx
  4. Marjolein Koudijs:
    28 juli 2015
    Echt leuk om je verslag te lezen. Je schrijft het echt leuk! Ik reis gewoon een beetje mee :-). Geniet er van (dan doen wij dat ook ;-)). Xx Marjolein
  5. Debeekies:
    29 juli 2015
    Hi Luitjes

Weer erg leuk om te lezen. Geniet er nog even van. Het is hier al een paar dagen herfst. Xx